VEDTEKTER FOR ASKØY
ROTARY KLUBB
Vedtatt 31.1.2019
ARTIKKEL 1: VALG AV STYRE, REVISORER OG VALGKOMITE
Nominasjon og valg
Minst
2 måneder før valg 1.desember , skal klubbens
valgkomite starte sitt arbeid med å finne egnede og villige kandidater blant
klubbens medlemmer til følgende verv: Innkommende president, sekretær,
kasserer, leder av Arrangementskomiteen, 1. varamedlem,
2 revisorer.
Valgkomiteen ledes av årets Past President sammen med de 2
foregående Presidenter.
I spesielle tilfeller kan sittende president og Innkommende
president gjenvelges for 1 år.
Valgkomiteens
innstilling skal bekjentgjøres for alle klubbens medlemmer minst 10 dager før
valgmøtet.
På valgmøtet skal de nominertes navn fremlegges for hvert tillitsverv. Medlemsmøtet har anledning til å foreslå andre kandidater i tillegg. Det kan foretas valg ved akklamasjon. Dersom det er flere kandidater til et verv, eller dersom medlemsmøtet ønsker det, skal det foretas skriftlig valg. Den som får flest stemmer skal erklæres valgt til vervet. Stemmelikhet avgjøres ved loddtrekning foretatt av styret.
ARTIKKEL 2: STYRET.
De som er valgt i
overensstemmelse med pkt. 1 skal sammen med avgått president danne det nye
styret. Ved ledighet i styret skal vervene fylles av de valgte varamedlemmene.
Det nye styret møtes
minst en gang i løpet av våren før sin styreperiode for å starte arbeidet med
planlegging av kommende Rotary år.
ARTIKKEL 3: STYRETS OPPGAVER.
1. Presidenten
Presidenten er klubbens
øverste leder og skal lede møtene i klubben og i styret og ellers utføre de
oppgaver som vanligvis hører til dette vervet.
2. Innkommende president
Innkommende president
skal lede møtene i klubben og i styret i presidentens fravær.
Det er sekretærens oppgaver
å sørge for at følgende oppgaver ivaretas:
-
Føre liste over medlemmer
-
Føre frammøte ved møtene
-
Oppdatere Medlemsnett RI
-
Redigere, produsere og distribuere klubbens månedsbrev.
-
Utføre andre oppgaver gitt av president/styret
-
Websider og styreweb oppdateres
4. Kassereren
Kasserer skal sørge for
at følgende oppgaver ivaretas:
-
Sette
opp budsjett for Rotaryåret
-
Utføre
klubbens inn- og utbetalinger og føre fortløpende regnskap.
-
Sette
opp avsluttende regnskap for klubbens kontoer ved Rotaryårets avslutning.
- Utføre andre oppgaver gitt av president/styret.
5. Leder av arrangementskomiteen
Leder av Arrangementskomiteen
skal som hovedregel legge forholdene til rette for klubbens interne møter og
arrangementer.
6. Fratrådt president
Fratrådt president skal
utføre oppgaver gitt av president/styret.
1. Det ukentlige møtet
Det ukentlige møtet
skal avholdes på torsdager kl 19.15. Varsel om forandringer eller sløyfing av
klubbmøter skal gis til alle klubbens medlemmer (via e-post, klubbens
hjemmesider eventuelt pr. telefon).
2. Møteregler
Alle medlemmer, utenom
æresmedlemmer eller medlemmer som er permittert eller fritatt for møteplikt,
skal regnes som tilstedeværende eller fraværende ved det ordinære klubbmøtet.
Det forventes at
medlemmene er tilstedeværende i minst 50% av møtetiden hvert Rotary år.
Møter i komiteene og
frammøte i andre rotaryklubber regnes som tilstedeværelse i klubben.
3. Beslutningsdyktighet
Klubbmøtet er
beslutningsdyktig når en tredjedel av medlemmene er til stede.
4. Styremøter
Ordinære styremøter
skal som hovedregel avholdes hver 2. måned.
Ekstraordinære styremøter skal innkalles av presidenten når denne finner det
nødvendig, eller etter anmodning av min. to styremedlemmer. Styret er
beslutningsdyktig når et flertall av styremedlemmene er til stede.
Kontingenten fastsettes
av styret og skal baseres på framlagt budsjett. Den innbetales i to deler, hhv.
hver 1. juli og 1. januar. Ved inntak av nye medlemmer fastsettes kontingenten
ut fra den tid som er til rest i perioden.
ARTIKKEL 6: STEMMEMÅTE.
ARTIKKEL 7: KOMITEER.
1. Komiteer
a) Det er et viktig
prinsipp at klubbens aktiviteter skal ivaretas av fellesskapet gjennom verv og
komitearbeid. Alle klubbens medlemmer
skal i Rotaryåret enten ha et verv eller være medlem i minst en komite.
b) Presidenten oppnevner, med styrets godkjennelse, årlig de komiteer som anses nødvendig for klubbens drift og målsettinger.
c) Komiteene skal bestå av en leder som
presidenten oppnevner, og ikke mindre enn to andre medlemmer.
ARTIKKEL 9: FINANSER.
Styret bestemmer
hvilken bank klubben skal bruke og 2 av styrets medlemmer skal kunne disponere
klubbens kontoer, - som hovedregel kasserer og president.
Ved avslutning av Rotary
året skal klubbens regnskaper revideres av klubbens valgte revisorer.
3. Regnskapsår
Klubbens regnskapsår
skal være fra 1. Juli til 30. Juni.
ARTIKKEL10: NYE MEDLEMMER
a)
Alle medlemmer har anledning til å invitere med og foreslå nye medlemmer som de
tror vil passe inn i klubben med tanke på klubbens verdier, klassifikasjoner og
målsettinger.
b)
Potensielle nye medlemmer skal oppfordres til å delta på noen møter i
klubben. Personene skal gis mulighet til
å sette seg inn i klubbens og Rotary’s virksomhet og ide, samt medlemskapets
rettigheter og plikter, slik at de kan gjøre et bevisst valg om å søke
medlemskap.
c)
Når en person etter å ha fått informasjon jfr. ,10b ønsker medlemskap, skal
dette opplyses i klubben. Det er styrets oppgave å behandle søknaden, og sørge
for at personen blir tatt opp som medlem ved neste høvelige medlemsmøte. Det nye medlemmet tildeles en fadder i
klubben, - enten den som foreslo det nye medlemmet eller et annet medlem med
erfaring hvis dette passer best.
ARTIKKEL 11: BESLUTNINGER.
Medlemsmøtet er
klubbens øverste beslutningsorgan.
I viktige saker og
forslag til resolusjon og/eller vedtak som fremsettes på ett klubbmøte kan presidenten
beslutte at saken skal oversendes styret til behandling og anbefaling før saken
legges frem til beslutning på medlemsmøtet.
Vanlige styresaker
behandles og vedtas av styret, og styrets beslutninger forelegges medlemmene
til orientering.
Ingen endringer kan
gjøres i disse vedtektene som strider mot gjeldende lover og vedtekter for
Rotary International.